Rychlík do Selbu
188 stran
Odvážný útěk přes státní hranice ČSR do Spolkové republiky Německo vlakem v roce 1951.
Vlak,o němž bude řeč, byl spoj Československých státních drah č. 3717 z Prahy do Aše, který 11. září 1951 na místo zastavení rychle projel Aší do německého města Selb. Jedná se o jeden z nejslavnějších masových útěků na západ, ovšem většina ze 110 cestujících se za hranice dostala naprosto nečekaně. 77 z nich se poté vrátilo do Československa (většinou se jednalo o žáky gymnázia v Chebu a pacienty z Františkových Lázní). Úspěšná akce několika odpůrců politického systému v ČSR vyvolala celosvětový ohlas a vedla úřady k posílení neprostupné železné opony.
Rychlík do Chebu, odjížděl z Prahy 11. září 1951 v 9:55. V Chebu byla část vlaku odpojena a tři vagóny se staly lokálkou mířící do Aše. Poté co souprava dojela do zastávky Hazlov (těsně před cílovou stanicí v Aši), dostal strojvůdce lokomotivy od svého komplice znamení, že výhybka na Ašském nádraží je nastavena směrem do Německa. Toto se dělo jen výjimečně, při průjezdu vlaku s uhlím.
V té chvíli odpojil strojvůdce Konvalinka potrubí ke vzduchovým brzdám a kladivem oťukal uvolněné špalky, aby se v kritické chvíli nezasekly. Před třetí hodinou vlak vyjel směrem do Aše, krátce před ní začal zpomalovat, vzápětí však vlak zrychlil natolik, že doslova prolétl stanicí v Aši. Ve vagóně začala panika a několik příslušníků STB a SNB se snažilo dostat k záchranným brzdám, které však hlídali zůčastnění a ozbrojení muži, rozmístěni ve všech vagónech.
Po chvíli vlak zastavil přibližně kilometr za hranicí na německém území. Někteří muži zákona okamžitě vyskákali z vlaku a začali utíkat po kolejích směrem zpátky. Strůjci akce ovšem věděli, že jsou od hranic příliš blízko a chtěli popojet dále do vnitrozemí. To však strojvedoucí odmítl s tím, že nechce více riskovat, protože nezná místní poměry na trati. Chvíli poté co překvapení cestující – po sdělení že jsou za hranicemi – začali vystupovat z vlaku, přijel k vlaku džíp s německými celníky a americkými vojáky, kteří nakonec svolili k pomalé jízdě vlaku do stanice v Selbu, kde cesta vlaku skončila a kde už čekaly desítky novinářů. Téměř všechny americké TV stanice zařadily do svých večerních programů reportáž o příjezdu slavného vlaku.
Rozjelo se vyšetřování a v roce 1953 proběhl soudní proces s množstvím obžalovaných. Mělo se jednat o exemplární případ, rozsudek smrti naštěstí vynesen nebyl. Mezitím proběhlo zastavení provozu na většině hraničních tratí s NSR a Rakouskem, zpřísnění ostrahy západní hranice a posléze výstavba železné opony.
Autor: Cílek Roman
Rok vydání: 1988
Dostupnost: Prodáno
Kód zboží: 5622
Stav:
Cena: 70,-