Figura a místo - Vizuální řád v italském malířství 15. století
331 stran, 16 barevných a 14 černobílých vyobrazení, 1.vydání
Pierre Francastel ve svém díle Figura a místo vytváří vlastní metodologii četby figurativního umění v období italského quattrocenta a s pojmy figura a místo nakládá poněkud jinak, než bylo předtím zvykem.
Pojem figury je používán v kontextu s celými figurativními systémy a kompozicemi, autor hovoří o figurativních předmětech. Nejedná se pouze o čisté zobrazení člověka či iluzivní znázornění souboru předmětů, jež lze jako takové objevit ve vnějším světě. Důležitou roli přitom hraje způsob čtení a dešifrování obrazových vztahů. Jednotlivé prvky vytvářejí vazby mezi věcmi, jež umělec viděl a věcmi, jež věděl, a to buď v rovině zkušenosti nebo v rovině intelektuálních poznatků (historických, sociálních apod.) Každé figurativní dílo je jak v paměti, tak i ve vjemu. Při jeho četbě je potřeba vysledovat vztahy mezi námětem a způsobem, jímž je prezentováno.
Podobně Francastel nakládá s pojmem místa. Odklání se od tradičního pojmu prostoru. Samotný obraz se stává místem setkávání smyslově zkušenostních (reálných) a myšlenkově imaginárních prvků. Místo se týká myšlení člověka, nikoli jen samotné přírody a zobrazení skutečnosti. Je jakousi sestavou figurativních předmětů, mezi nimiž na dvourozměrné ploše výtvarného díla vznikají určité vztahy, opodstatňující zkombinování prvků často zcela protikladného původu (v období quattrocenta se většinou jednalo o prostorové i časové montáže). Pokud obraz správně a důkladně dešifrujeme, mělo by nás figurativní místo dovést k poznání informačních zdrojů, z nichž malíř čerpá a současně i k logickým vztahům, které jim přisuzuje. Umělec sestavuje, prolíná a konfrontuje nejrůznější předměty a prvky reálné i imaginární, různého časového původu, aby jim v průsečíku figurativního místa dal konfiguraci, která vymezuje význam výtvarného díla.
Autor: Francastel Pierre
Vydal: Odeon
Rok vydání: 1984
Dostupnost: Prodáno
Kód zboží: 20891 S
Stav:
Cena: 200,-